2020 жыл бүкіл әлем үшін қиын жыл болды. Пандемия адам қызметінің барлық салаларына түзетулер енгізді. Барлық дерлік елдердегі азаматтар үшін шектеулерден басқа, карантин бизнесті дамытуға үлкен кедергі болды. Шағын және орта бизнес өкілдері ғана емес, ірі кәсіпорындар да шығынға ұшырады. Алайда, жыл қорытындысы көрсеткендей, астық тасығыш вагондардың ірі иесі — «Астық Транс» АҚ астық тасымалдау нарығында өз позициясын сақтап қана қоймай, осы сегментте тұрақтылықты қамтамасыз етті. Бүгін біз дағдарыс кезеңіндегі тасымалдарды басқару туралы, Стратегия және жалпы осы сектордағы жағдай туралы әңгімелесуді шештік. Біздің сұрақтарымызға компания басшысы — «Астық Транс» АҚ президенті Санжар Елубаевтан жауап беруді сұрадық.
— Санжар Бақытұлы, қайырлы күн! 2020 жыл еліміздегі көптеген компаниялар үшін күрделі жыл болды. 21 жылға қарай немен шықтыңыз?
— Қайырлы күн, рахмет! Ия,"
— Қазақстандық астыққа сұраныстың өсуі негізгі драйверге айналды. Пандемия мен оқшаулау режимі Орта Азия мен Таяу Шығыс елдерінде азық-түлік қауіпсіздігі проблемасын өткір қойды. Экспорттық тасымалдардың негізгі бағыты дәстүрлі түрде Орта Азия елдері болып қалды, 2020 жылы тасымалдардың өсуі 2019 жылмен салыстырғанда 7% — ды құрады. Қытайға астық тасымалдау 10% — ға, Ауғанстанға тасымалдау 66% — ға ұлғайды.
Жаппай карантин кезеңінде «ҚТЖ ҰК «АҚ Астық жүктерін жедел жеткізуді қамтамасыз етті, ал» Астық Транс " АҚ қоса алғанда, астық тасығыш вагондардың барлық экспедиторлары өз клиенттерінің жылжымалы құрамда қажеттіліктерін толық көлемде қамтамасыз етті және ішкі нарыққа да, экспортқа да астықты үздіксіз жеткізуді қамтамасыз етті.
— Ал қандай бағыттарда проблемалар болды және Қытай бағытындағы жағдай қалай болды?
— 2019 жылмен салыстырғанда, Ақтау порты арқылы Иранға теміржол тасымалы,
Жиырмасыншы жылдың ерекшеліктерінің бірі Қ
— Ал 2020 жылғы өнім, оны тасымалдау қалай қалыптасуда?
2020 жылы дәнді дақылдарды өңдеуден кейін 19,5 млн тонна және майлы дақылдар 2,5 млн тонна болатын жақсы өнім жиналғанына қарамастан,
— Бұл неге әкелді?
— Инфрақұрылымдық шектеулер астық тасығыш вагондар айналымының өткен жылмен салыстырғанда 20%-ға дейін артуына алып келді, бұл дегеніміз сол көлемге қызмет көрсету үшін астық тасығыштардың көп саны қажет. Осыған қарамастан, 4 тоқсанда орташа айлық тасымалдар 1 млн тоннадан астам сақталған кезде, бұл өткен жылдардың орташа көрсеткіштеріне сәйкес келеді, нарықта астық тасығыш вагондардың тапшылығы болған жоқ. Бұған «Астық Транс» АҚ-ның қосымша вагондар паркін тартуының арқасында қол жеткізілді.
— Сонда сіз өз клиенттеріңізге қажетті вагондарды барынша ұсынасыз. Бірақ тасымалдау, тиеу және түсіру көлемінің артуы, астықты сақтау қажеттілігі тиісті инфрақұрылымды да талап етуі мүмкін, астық өндірушілердің жағдайы қалай?
— Келісемін, сақтау инфрақұрылымын дамыту және шаруашылықтардың қаржылық тұрақтылығын
— Тасымалдаушылар нарығындағы жағдайды пандемияға қарамастан, «ыстық«деп айтуға бола ма? Қазіргі уақытта жағдай қандай?
— Жақсы сұрақ. Астық жүктерін тасымалдау нарығындағы бәсекелестік күшеюде. Тасымалдау процесіне қатысушылар саны да артып келеді. Мәселен, 2020 жыл ішінде ҚР меншік иелері паркі ТМД паркі нарығында тұрақты болуын есептемегенде 20% — ға ұлғайды. ТМД-ға қатысушы мемлекеттердің,
Қазақстанда ТМД паркінің қатысуын ұлғайтудың негізгі тежеуші факторы
— Ал астық жүктерін ішкі тасымалдау мәселесі және кейбір ұн тартушылар түрлі бұқаралық ақпарат құралдарында Қазақстан ішінде астық тасымалдау тарифтерінің көтерілуіне қатысты айтқан проблемалар қалай шешілді?
Биылғы жылы біз астықты қайта өңдейтін жекелеген компаниялардың талаптарын қанағаттандырдық, олар қоғамды тарифтерді көтеруде айыптады. Бұқаралық ақпарат құралдарындағы жарияланымдардың себебі ішкі тасымалдардың құнын бағалаудағы сәйкессіздіктер болды. Жүк жөнелтуші Қоғамның клиенттері үшін тасымалдау құны «ҚТЖ «ҰК» АҚ темір жол тарифінен (инфрақұрылымдық темір жол құрамдасынан) құралады, ол клиентке қайта ұсынылады және вагон беру құнынан (вагонды пайдаланғаны үшін төлем) тұрады. Осыған байланысты ұн тартушылармен, оның ішінде тікелей өңірлерде бірқатар кездесулер өткізілді, онда тарифтердің өсуі инфрақұрылымдық құрамдас бөліктің өзгеруіне байланысты қалыптасты (оны ҚТЖ анықтайды).
Біз клиенттермен ұзақ мерзімді қарым-қатынас құруға және тарифтің өсуін инфляция шегінде ұстауға тырысамыз. Алайда, вагондар айналымын арттыруда күрделі проблема бар, яғни нормативтік мерзімде, мысалы, 10 күн, іс жүзінде вагон 15 күн пайдаланылды. Яғни, келесі тасымалдау 5 күн ішінде жүзеге асырылмады және бұл қоғамның шығындары. Сондықтан қоғам клиенттерге тиеу/түсіру кезіндегі қосымша жұмыс уақыты үшін қосымша, ақы төлеуге мәжбүр. Әрбір нақты жағдайда, Қоғам клиенттерден алынған түсіндірмелерді түсінеді және егер тоқтап қалу олардың кінәсінен болмаса, алымдарды жояды. 2020 жылы тоқтап қалу мәселесі жаппай болды, сондықтан клиенттердің өздерінен тиеу және түсіру мерзімдерін әр операция үшін бір күннен үш күнге дейін ұлғайту, осы қосымша
Клиенттер қазақстандық ішкі тасымалдарда өз қалауы бойынша жаңа тарифтік жоспарды таңдай алады және экспедициялау шартына тиісті қосымша келісімге қол қоя алады. Вагонды бір күнде тиеп үлгерген клиенттер қосымша келісімге қол қоймай, ескі тарифтік жоспар аясында қала алады. Әрбір клиент өзіне ыңғайлы тарифтік жоспарды таңдай алады.
Тарифтердің өздеріне келетін болсақ, 2020 жыл ішінде республика ішіндегі қатынаста астық тасығыштарды пайдалану құны қоғам тарапынан кезең-кезеңімен екі рет көтерілді. Жалпы сомасы астық тоннасына шамамен 300 теңгені құрады, бұл әлеуметтік нанның 1 бөлкесі құнына қайта есептегенде орта есеппен 0,15 теңгені немесе нан бөлкесі құнының 0,2% — ын 83 теңгеге тең құрайды және оның құнына әсер ете алмайды. Макарон және басқа да ұн өнімдерінің құнында бұл өсім одан да аз және астық құнының өсуімен салыстыруға келмейді. Осылайша, 2020 жылы бір тонна астық құны орташа есеппен 15 000 теңгеге өсті.
Біз нарық үшін өз жауапкершілігімізді түсінеміз. Астық тасығыш вагондар иелерінің көпшілігі экспорттық
Бірақ төмен тарифтер біздің инвестициялық мүмкіндіктерімізді айтарлықтай шектейді. Қолданыстағы тарифтер (ішкі тасымалдарға) қоғам паркін толық жаңартуға мүмкіндік бермейді. Осылайша, ескі парк істен шыққан кезде әлеуметтік тарифті ұстап тұру қиынырақ және одан да қиын болады.
Дегенмен, кез келген бизнесмен үшін орта мерзімді және ұзақ мерзімді жоспарлаудың маңыздылығын және «Астық Транс» АҚ нарығы алдындағы өзінің жауапкершілігін түсіне отырып, ішкі тасымалдардағы әлеуметтік мөлшерлемелерді қолдайды және осы бағытта көшбасшылық позицияны сақтайды.
— Ал сіздің Компанияңыз өз клиенттеріне жаңа не ұсынады?
— Жаңа технологиялық шешімдерді енгізу есебінен экспорттаушылардың шығындарын төмендету бойынша жұмыс жүргізілуде. Қоғам вагондар айналымын қысқарту мақсатында маршруттық жөнелтілімдерді ұйымдастыру бойынша жұмыс жүргізді. Экспорттық бағыттағы маршруттық жөнелтілімдер саны экспорттың 35% — ын құрады, бұл «ҚТЖ» ҰК «АҚ-мен бірлесіп, маршруттық тасымалдарға берілген жеңілдіктер мен оларды ұйымдастыру бойынша кү
— Нарық қатысушылары арасында вагондарды ұсыну қызметтерінің ашықтығы мен қолжетімділігін қалай арттыруға болады?
«Астық Транс» АҚ ағымдағы жылғы 1–5, ақпан аралығында алғаш рет ЕТЕХ алаңында республикаішілік қатынаста вагондарды ұсыну бойынша лоттарды ұсынды.
Егер барлық вагон операторлары мен клиенттер электрондық
— Сіз өз клиенттеріңіз үшін оңтайлы жағдай жасайсыз деп ойлаймын. Біздің әңгімеміздің соңында — сіз 2021 жылға немен аяқ басудасаыз?
Қоғам өз қызметінің басымдығын өзара тиімді негізде тұрақты тарифтік саясат жүргізу арқылы өз клиенттерін тасымалдауды толық көлемде қамтамасыз ету болып табылады. Қоғам әрдайым диалогқа дайын, бұл туралы карантин кезінде нарықтың негізгі қатысушыларымен өткізілген келіссөздер мен
— Сұхбатыңыз үшін рахмет!