2022 жылғы рекордтық өнім елдің экспорттық әлеуетін арттырды, алайда үлкен өнім бірқатар проблемаларды ашты, оларды шешу жалпы астық нарығын дамыту үшін стратегиялық маңызды болып табылады. Былтырғы маусымдық вагондарға деген сұраныс парк пен инфрақұрылым мүмкіндіктерінен бірнеше есе көп болған кезде бәріміз есімізде.
Бүгінгі күні "маусымнан тыс" тек "Астық Транста" 800-900-ге жуық вагон пайдаланылмаған күйінде қалып отыр, бұл жалпы маусым астық қалдықтарының жоғары болуына байланысты белсенді болып саналады. Жаз айларында егінсіз жылдары парктің 40-50%-на дейін жұмыс істемейді. Дәл осындай жағдай басқа экспедиторларда да бар. Трейдерлер болып табылатын вагон иелері үшін жағдай сәл жақсырақ – олар жыл бойы тасымалдауды қамтамасыз ете алады. Жыл бойынша нарық бойынша парктің тиелмеуі орта есеппен 30% құрайды, бұл ретте экспедициялық компанияларда парктің тиелмеуі жоғары – 40%-ға дейін. Яғни, жыл сайын 4 тоқсанда тасымалдаудың шыңына артық сұраныс көктем-жаз айларында жүктің орнын толтыра алмайды. "Маусымдық сарапшылар" айтқан парктің едәуір ұлғаюы жағдайды нашарлатады. Теміржол паркі тек астық тасымалдаушылардың бір бөлігінде ғана емес, соншалықты тұрақты өсуде. Қолданыстағы статикалық жолдардағы жылжымалы құрамның барлық түрлерінің вагондарының үнемі ұлғаюы "кептелістерге", вагондардың бітелуіне, тіректердің ұлғаюына және қолданыстағы инфрақұрылымның вагондардың үнемі өсіп келе жатқан санына қызмет көрсете алмауына әкеледі.
Сонымен қатар, "ең жақсы уақытқа дейін" (үлкен егінге дейін) вагондардың едәуір санын сатып алуға және жеткізуге ешкімнің мүмкіндігі жоқ, өйткені бұл үлкен, әдетте, қарызға алынған инвестициялар, сонымен қатар, күн сайын осы вагондардың несиелері мен сорғыштары бойынша пайыздарды төлеу қажет болады.
Жағдайдан шығудың жолы бар ма? Неліктен жоғары өнімділікпен логистикаға теріс толқын көтеріледі?
Маусымда вагондарға сұраныстың артуының себептерінің бірі – астықты сақтау мәселелері. Қазақстанда астық үшін жиынтық элеваторлық және қойма үй-жайлары жеткілікті, бірақ өңірлік – жоқ. Мысалы, Атбасар ауданы жыл сайын 2-2,5 млн тонна астық жинайды, бұл Қазақстандағы астық өндірісі бойынша көшбасшылардың бірі, бірақ ол жерде тек 840 мың тоннаға, ал мелькомбинаттарда 600 мың тоннаға жуық элеваторлық қоймалар бар. Яғни, бар болғаны 1,4-1,5 млн тонна. Сондықтан көптеген астық өндірушілер астықты вагондарға тезірек батыруға тырысады және шын мәнінде вагондарды "доңғалақ қоймасы"ретінде пайдаланады. Астықты ұзақ мерзімді сақтау мүмкіндігінің болмауы қысқа маусымда нарықта ұсыныстардың көптігіне және осы бағаның төмендеуіне әкеледі. Облыстар бөлінісінде толық астық қоймалары бар 5 жыл ішінде элеваторлардың өнімділігі мен сыйымдылығын талдау (Qoldau деректері бойынша) сыйымдылықтардың жетіспеушілігін көрсетеді.
Бұл жағдайда біз ұн тарту өндірістерінің контейнерлері және басқа да дайын емес қойма бөлмелері туралы, жай ғана ашық асфальтталған алаңдар туралы айтпаймыз. Астық өндірушілер астықтың сапасын сақтай отырып, оны ұзақ уақыт сақтай алуы керек. Орташа алғанда, астықты 4-6 жыл сақтауға болады. Бұл өндірушілерге әділ бағаны қамтамасыз ететін және саланың тұрақты жұмыс істеуіне негіз болатын баға секірістерін болдырмас еді.
Бүгінгі таңда бізде жаңа егін жинау алдында контейнерлерді босату үшін өткен жылғы жоғары өнімді ең жоғары бағамен сататын жағдай бар және алда бағалар көтерілуі мүмкін егінсіз жыл күтіп тұруы мүмкін.
Айына ең көп темір жол инфрақұрылымымен 1,2 млн тонна дәнді дақылдар тасымалданады, жылына бұл 14,5 млн тонна. Қазақстан жылына орта есеппен 8-10 млн тонна тасымалдайды. Яғни, қолданыстағы инфрақұрылыммен тасымалдауды ұлғайту өте нақты, қазіргі заманғы астық қоймаларының жеткілікті көлемін қамтамасыз ету қажет, содан кейін жыл бойына біркелкі және тұрақты тасымалдауды қамтамасыз ету қажет.
Тұрақтылықты қамтамасыз ету біздің АҚ «Астық Транс» компаниясы үшін басым міндет болып табылады. Біздің клиенттердің астық саудасы, анықтама бойынша, процесс үздіксіз, өйткені нан тек егін жинау кезеңінде ғана емес, жыл бойы жейді.
Қабылданған B2B (бизнеске арналған бизнес) моделінде қызметті жүзеге асыра отырып, Қоғам клиенттермен өзара тиімді және тұрақты серіктестік қатынастарды дамытуға мүдделі. Астық нарығында тұрақты жұмыс істейтін компаниялар үшін тұрақты қызметтер (SB2SB) - компанияның бүгінгі күнге дейінгі талпынысы. Жылына бірнеше ай жұмыс істейтін бір реттік жүк жөнелтушілер немесе компаниялар парктің төмен Маусымда жүктелуін қамтамасыз ете алмайды. Әрине, вагондар болған жағдайда біз оларға өз қызметтерімізді көрсетеміз. Бірақ парк тапшылығы кезеңінде біз бірінші кезекте маусымнан тыс уақытта тасымалдауымыздың негізін құрайтын клиенттерді қамтамасыз етуге тырысамыз. Ең алдымен, бұл республикаішілік тұтынушылар, өйткені компания үшін әлеуметтік маңызы бар ішкі нарықты қамтамасыз ету басымдыққа ие.
Астықты тасымалдауға қатысы жоқ парктің тұнбалары алынбаған пайдаға ғана емес, вагон иесінің паркті тұнбада ұстағаны үшін шығынға әкеледі. Иә, бұл нарықтың ерекшелігі және біз оны маусымдықпен байланыстыруға дағдыланғанбыз. Бірақ бұл мәселе ішкі тасымалдар мен әлеуметтік маңызды жүктердің сегментін одан әрі қамтамасыз ету үшін шешуді талап етеді. Нарыққа тартымды және бәсекеге қабілетті тарифтер беру үшін паркті техникалық жағдайда ұстау керек-вагондар жыл бойы жұмыс істеуі керек.